Friday 12 September 2008

قصة قصيرة - حوار الأصدقاء




حوار الأصدقاء

هى : ما تيجى نخرج نتمشى فى الجنينة ، أنا زهقت من قعدة البيت
هو : لأ ، أنا لسه جاى من بره ، وتعبان وعايز أنام
هى : ياباى عليك،مفيش حاجة أطلبها منك وتنفذها لى أبداً؟
هو : لأ أبداً ، بس حقيقى تعبان ، أصلى جريت كتير النهار ده فى النادى
هى : آه ، قول كده ، طول النهار بتجرى فى النادى وراها
هو : ورا مين بس ؟؟ أنا كنت مع أصحابى
هى : أصحابك ، عليه أنا الكلام ده ، ده إنت تلاقيك غرقان لودانك ، وأتاريك كل يوم تيجى مش قادر تمشى ، ومتعفر
هو : ياشيخة ، ماتظلمنيش ، ده تراب من الملعب ، تصدقى النهار ده سبقت كل أصحابى ، وكنت بأتمنى تكونى موجودة ، وتتفرجى عليه
هى : يابختك ، كل يوم بتخرج ، تركب العربية ، وتتفسح وتروح النادى ، عينى عليا أنا ، محبوسة على طول ، بالذمة ده عدل ؟؟ أنا حفرقع من جنابى
هو : إيه بس مالك ؟؟ ما إنت قاعده بتاكلى وتشربى ومستريحة ، إنت ناقصك حاجة ؟؟
هى : أيوه ناقصنى ، إشمعنى يعنى إنت تخرج وتتفسح وأنا لأ ، ولا إنت على راسك ريشه ؟؟
هو : شوفى بقى ، طولة لسان لأ ، وبعدين أنا صاحبى بيتباهى وأنا ماشى معاه ، لإنى بحميه ، لكن إنت صاحبتك حتخرجك ليه ؟؟ معقول تاخدك معاها وهى عند الكوافير ، ولا فى حفلة أو سهرة ؟؟
هى : ماتخدنيش ليه ؟؟ ما دامت بتحبنى ، زى ما بتقوللى طول النهار ، وتقعد تحسس على شعرى ، وعلى ديلى ، وتحطلى فيونكات ملونة فى رقبتى
هو : إنت أصلك قطة ، متنفعيش تدخلى فى المجتمعات الراقية والسهرات
هى : وإنت ، ما إنت كلب ، ليه بتخش فى المجتمعات الراقية والنوادى ؟؟
هو : الحيوانات مقامات
هى : ده فى البلد المتخلفة دى بس ، ده أنا سمعت إن فى بلاد الخواجات ، القطط الحلوة اللى زى ، بتبقى مع صاحبتها فى كل حتة ، وحتى لو ماتت القطة يعملولها مقبرة حلوة بالرخام وتيجى صاحبتها كل يوم تزورها وتحط لها ورد
هو : دى عالم فاضيه ، ما تفوقى بقى ، إنت بتحلمى ، إنت حقك تحمدى ربنا على النعمة اللى إنت فيها ، مش أحسن ما كان زمانك مرمية فى الشوارع وبتدورى على الأكل من صفايح الزبالة ؟؟ صحيح اللى إختشوا ماتوا


هى : جاك موتة أما تاخدك ، ده إنت اللى تاكل من صفايح الزبالة لإنك كلب جربان ، أنا عارفه صاحبك مستحملك إزاى ، أما أنا ، فأنا قطة جميلة ، سكرة
هو : حوش ، حوش ، العسل الى بيخر منك ، إنتى ما بتشوفيش نفسك فى المراية ياعفشة ؟؟
هى : أنا عفشة ياأذعر ياجربان ، يأبو نص ديل
ويتم التراشق بالألفاظ ، والنونوة ، والهوهوة ، والهجوم والصراع الأزلى ، ولم يتم فض الإشتباك بين الأصدقاء ، حتى كتابة هذه السطور !!

No comments: